Szeretnénk felhívni a figyelmüket egy – a budapesti autósiskolákat érintő – jelenségre, ami a közelmúltban kezdődött.

Nemrég még a tanulók hozzá voltak szokva ahhoz, hogy a sikeres KRESZ vizsga után rekord gyorsasággal kezdhették el a gyakorlati képzést.

Sajnos mára – az iskolákon kívül álló objektív okok miatt – ez a kedvező helyzet megváltozott.

Melyek ezek az okok?

  1. Szakoktató képzés befagyasztása (szakma elöregszik, nincs utánpótlás): Közel 10 évig hatósági szinten szüneteltették az oktatók képzését azzal az indokkal, hogy a tanulók létszámához viszonyítva túl sok szakoktató dolgozott. A közelmúltban ez a helyzet robbanásszerűen a visszájára fordult, de az évtizedes kiesést a szakma ilyen sebességgel nyilvánvalóan nem tudja pótolni.
  2. Oktatói munkaidő hatósági korlátozása, illetve az 580 km kötelezően teljesítendő menettávolság bevezetése, amely hatására a tanulók gyakorlati képzése időben elnyúlik.
  3. A COVID-19 világjárvány, melynek hatására az oktatás hosszú ideig szünetelt, így még több tanuló torlódott fel a vezetés megkezdésére várva.

Ez a jelenség lényegében valamennyi Budapesti képzőszervet érinti, kivéve azokat az iskolákat akik eleve meglovagolják ezt a helyzetet. Az alábbiakban szeretnénk felhívni a figyelmüket néhány módszerre, melyekkel ez utóbbi iskolák élnek.

Jelenleg Budapesten megközelítőleg 150 autósiskola rendelkezik képzési engedéllyel. Legtöbbjüknél valamiért elenyésző a beiratkozók száma (vajon miért?), tehát eleve van egy alapkapacitásuk. Vendéglátós példával élve van olyan étterem, ahová hetekre előre kell asztalt foglalni, de több az olyan, amelyik csúcsidőben is pang az ürességtől. A megnövekedett tanuló létszám miatt szükségessé vált további oktatói kapacitást utóbbi iskolák jelenleg úgy próbálják biztosítani, hogy néhány etikátlan oktatót elcsábítanak azzal, hogy rájuk bízzák milyen magas óradíjjal oktatják le a másik iskolától eljövő türelmetlen tanulókat. Ezek az állítások könnyen ellenőrizhető tényeken alapulnak, az utóbbi időben az iskolák nagy része – értékelve a helyzet adta lehetőséget – nem maximálja a gyakorlati óradíjakat, ezzel szabad kezet adnak az oktatóknak a helyzettel való visszaélésre.

Beiratkozás előtt érdemes tehát tájékozódni, hogy az adott iskolánál mennyi az oktatók által alkalmazott tényleges óradíj, mivel az autósiskolák nagy része rendszerint csak a legalacsonyabb árat tünteti fel, ami csalogató lehet a tanulók számára, ám kellemetlen meglepetést okozhat a gyakorlati oktatás megkezdésekor, amikor kiderül, hogy a tényleges összeg valójában közel a duplája is lehet a meghirdetett legalacsonyabb óradíjnak!

Mi a probléma ellenére sem szeretnénk ebbe a kategóriába tartozni. Iskolánk egyik alapvető törekvése ugyanis, hogy árainkat – rejtett költségek nélkül – mindenkor olyan szinten állapítsuk meg, hogy a jogosítvány széles réteg számára megfizethető legyen. Honlapunkon és hirdetéseinkben ezért egyértelműen feltüntetjük a gyakorlati óradíjak maximális összegét.

A 80-as években volt már hasonló helyzet, amikor a sikeres KRESZ vizsga után kb. fél évet kellett várni, hogy a tanuló elkezdhesse a vezetést. A probléma átfogó megoldását az új szakoktatók tömeges képzése jelentené, melynek hatására talán ismét a tanulók rendelkezésére állna a megfelelő számú gyakorlati oktató.

Köszönjük figyelmüket és megértésüket! Mi minden tőlünk telhetőt megteszünk a probléma kezelésére.