Tisztelt Tanulóink (leendő Tanulóink)!

Szeretnénk felhívni a figyelmüket egy – a budapesti autósiskolákat érintő – jelenségre, ami a közelmúltban kezdődött.

Nemrég még a tanulók hozzá voltak szokva ahhoz, hogy a sikeres KRESZ vizsga után rekord gyorsasággal kezdhették el a gyakorlati képzést.

Sajnos mára – az iskolákon kívül álló objektív okok miatt – ez a kedvező helyzet megváltozott.

Melyek ezek az okok?

  1. Szakoktató képzés befagyasztása (szakma elöregszik, nincs utánpótlás): Közel 10 évig hatósági szinten szüneteltették az oktatók képzését azzal az indokkal, hogy a tanulók létszámához viszonyítva túl sok szakoktató dolgozott. A közelmúltban ez a helyzet robbanásszerűen a visszájára fordult, de az évtizedes kiesést a szakma ilyen sebességgel nyilvánvalóan nem tudja pótolni.
  2. Oktatói munkaidő hatósági korlátozása, illetve az 580 km kötelezően teljesítendő menettávolság bevezetése, amely hatására a tanulók gyakorlati képzése időben elnyúlik.
  3. Nyaranta a jó idő beálltával a különösen sok beiratkozó.

Ez a jelenség lényegében valamennyi Budapesti képzőszervet érinti, kivéve azokat az iskolákat akik eleve meglovagolják ezt a helyzetet. Az alábbiakban szeretnénk felhívni a figyelmüket néhány módszerre, melyekkel ez utóbbi iskolák élnek.

Jelenleg Budapesten megközelítőleg 150 autósiskola rendelkezik képzési engedéllyel. Legtöbbjüknél valamiért elenyésző a beiratkozók száma (vajon miért?), tehát eleve van egy alapkapacitásuk. Vendéglátós példával élve van olyan étterem, ahová hetekre előre kell asztalt foglalni, de több az olyan, amelyik csúcsidőben is pang az ürességtől. A megnövekedett tanuló létszám miatt szükségessé vált további oktatói kapacitást utóbbi iskolák jelenleg úgy próbálják biztosítani, hogy néhány etikátlan oktatót elcsábítanak azzal, hogy dupla áron oktassák le a másik iskolától eljövő türelmetlen tanulót. Ezek az állítások könnyen ellenőrizhető tényeken alapulnak, az utóbbi időben az iskolák egy része – értékelve a helyzet adta lehetőséget – rögtön duplájára emelte az addig alkalmazott tandíjakat. (Képzeljük el, mi történne, ha holnaptól a kenyér, tej, hús, vagy az üzemanyag ára hirtelen a duplájára nőne.)

Vannak olyan iskolák, akik már a névválasztásukkal is a gyorsaságot sugallják és mivel saját beiratkozójuk elenyésző, nyilvánvalóan a másik iskolától elvándorolt türelmetlen tanulókra vadásznak, jelentősen felturbózott óradíjakkal, melyen felül találkozhatnak még adminisztrációs költséggel, regisztrációs díjjal és egyéb furmányokkal is.

Annak érdekében, hogy ezek a cégek az iskolával szemben joggal támasztott gyors jogosítvány szerzés igényének eleget tudjanak tenni, gyakran a következő megoldáshoz folyamodnak: a sikeres elméleti vizsga után, a gyakorlati képzés kezdetekor rábízzák az oktatóra, hogy ő állapodjon meg a tanulóval egy olyan óradíjban, amivel elvállalja a diák képzését. Ha valaki gyorsan jogosítványhoz akar jutni, az oktatók nyilván nem szégyellik megkérni ennek az árát. A probléma ezzel csupán az, hogy amikor a tanuló kiválasztotta az adott iskolát, csak azokkal az árakkal kalkulálhatott, amik a cég hivatalos honlapján fel vannak tüntetve. A valóság viszont – jóval a szerződés megkötése után – akár 50-80%-os többletköltséget takarhat, és így fordulhat elő, hogy ugyanaz az oktató, aki szerződésben van a tanuló korábbi iskolájával is, adott esetben kétszeres áron vállalja csak el a gyakorlati órákat.

Az imént részletezett piaci magatartások útján az iskolák és az oktatók is egyértelműen tisztességtelen haszonra tesznek szert.

Mi a probléma ellenére sem szeretnénk ebbe a kategóriába tartozni. Iskolánk egyik alapvető törekvése ugyanis, hogy árainkat – rejtett költségek nélkül – mindenkor olyan szinten állapítsuk meg, hogy a jogosítvány széles réteg számára megfizethető legyen.

A 80-as években volt már hasonló helyzet, amikor a sikeres KRESZ vizsga után kb. fél évet kellett várni, hogy a tanuló elkezdhesse a vezetést. A probléma átfogó megoldását az új szakoktatók tömeges képzése jelentené, melynek hatására talán ismét a tanulók rendelkezésére állna a megfelelő számú gyakorlati oktató.

Addig is – a tanulói visszajelzésekhez igazodva – bevezettük “Intenzív gyakorlati képzés” konstrukciónkat, melynek keretében lehetőség van legalább heti 3 alkalommal (6 tanóra) részt venni a gyakorlati foglalkozásokon. Ezzel a szolgáltatással próbáljuk meg kielégíteni azon ügyfeleink igényeit is, akik a rendelkezésre álló kedvezményekkel szemben a gyakorlati oktatás intenzitására, a jogosítvány gyorsabb megszerzésére fektetik a nagyobb hangsúlyt.

Természetesen ennek a konstrukciónak a kidolgozásakor sem hagytuk figyelmen kívül iskolánk árképzésének ügyfélközpontú alapelvét, így az intenzív gyakorlati oktatást is a konkurencia hasonló szolgáltatásánál kedvezőbb óradíjjal kínáljuk.

Amennyiben beiratkozáskor esetleg még nem tud dönteni, hogy a rendelkezésre álló kedvezményekre, vagy a képzés intenzitására szeretné a nagyobb hangsúlyt fektetni, úgy arról ráér később, a szerződés megkötése után is dönteni: szolgáltatásaink között nagyfokú átjárhatóságot biztosítunk!

Köszönjük figyelmüket és megértésüket! Mi minden tőlünk telhetőt megteszünk a probléma kezelésére.